Het Bureau Leefomgeving wilde het horecabeleid en –convenant actualiseren naar aanleiding van de gewijzigde Drank- en Horecawet.
Opdracht
Gemeente Heemskerk zocht specialisten op het gebied van de Drank- en Horecawet om de gewijzigde wetgeving in de gemeentelijke organisatie te implementeren. De belangrijkste opgave was het horecabeleid te actualiseren. Daarnaast moest er voor de gemeente handhavingsbeleid worden opgesteld voor de uitvoering van de Drank- en Horecawet. Ook werd ons gevraagd om de horeca te informeren over de gewijzigde wetgeving.
Aanpak
Voor gemeente Heemskerk kozen wij voor een team van twee deskundige adviseurs. Een ervaringsdeskundige op het gebied van handhaving van de Drank- en Horecawet en een jurist met kennis van bijzondere wetten. Voor de actualisatie van het beleid voerden de twee adviseurs een onderzoek uit binnen de gemeente om de huidige en de gewenste situatie te bepalen. Na het onderzoek konden de beleidsstukken geactualiseerd worden.
Resultaat
De gemeente Heemskerk kan de taken uit de gewijzigde Drank- en Horecawet gaan uitvoeren. Onze adviseurs stelden een kadernota horecabeleid, handhavingsarrangement alcoholverstrekking en een vernieuwd horecaconvenant op. Daarnaast is ook de horeca geïnformeerd over de recente wet- en regelgeving binnen de gemeente.