Ten aanzien van evenementen was er een toenemende vraag naar mogelijkheden voor nieuwe evenementen te bieden, het borgen van veiligheid (de nieuwe eisen) en het voorkomen of beperken van overlast van evenementen. Daarbij werd gezocht naar een goede, uitvoerbare en bestendige balans. De gemeente wilde daarom de regels rondom evenementen actualiseren en normen concreet vastleggen en dus waar nodig handhaafbaar te maken. Omdat dit een intensief en specialistisch traject is, kennis en ervaring wenselijk en de reguliere capaciteit van vergunningen en beleid niet toereikend was, is aan Bureau Horeca Bijzondere Wetten gevraagd dit nieuwe beleid te laten vaststellen.
We hebben de bestuurlijke visie opgehaald en we zijn gestart met verzamelen van alle bestaande en relevantie informatie. Bestemmingen, locatiematrixen, stikstofproblematiek, geluidsvraagstukken alles is opgepakt besproken en voorgelegd. In het proces is veel aandacht geweest voor participatie. Alle belanghebbenden, omwonenden, organisatoren, raadsleden en meer, iedereen werd geïnformeerd, heeft in subgroepen hun wensen en visie kunnen meegeven en vragen werden beantwoord. Met alle informatie is gestart met een concept, dat gedeeld werd en zo kwam er een gedragen, actueel en op maat gemaakt beleid.