Gemeente Hellendoorn wilde graag haar drank- en horecavergunningenbestand actualiseren. Tevens was extra capaciteit gewenst door afwezigheid van één van de medewerkers. Er werd een interim vergunningverlener ingezet voor het behandelen van aanvragen op het gebied van de APV en Bijzondere wetten.
Opdracht
Gemeente Hellendoorn wilde graag weten of het drank- en horecavergunningenbestand van de gemeente nog actueel was. Een geactualiseerd drank- en horecavergunningenbestand is noodzakelijk bij het houden van effectief toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet.
De gemeente zocht eveneens ondersteuning om de aanvragen op het gebied van de APV en Bijzondere wetten af te handelen. Door afwezigheid van één van de medewerkers was extra capaciteit gewenst. De werkzaamheden bestonden onder meer uit het behandelen van aanvragen om evenementenvergunningen, drank- en horecavergunningen (inclusief het uitvoeren van een Bibob-toets) en overige ontheffingen/vergunningen op het gebied van de APV.
Aanpak
Onze adviseur heeft de paracommerciële instelllingen en bedrijven aangeschreven en vervolgens het vergunningenbestand geactualiseerd. Daarnaast werd onze adviseur direct ingezet in het team Vergunningen, toezicht en milieu om liggende en nieuwe aanvragen op het gebied van de APV en Bijzondere wetten af te handelen.
Resultaat
De bureaucontrole heeft ervoor gezorgd dat de gemeente Hellendoorn beschikt over een geactualiseerd drank- en horecavergunningenbestand. Daarnaast leverde BHBW adequate vervanging op het moment dat de gemeente dat nodig had. Binnen de wettelijke termijnen werden de aanvragen door onze adviseur afgehandeld. Naast het behandelen van vergunningaanvragen was onze adviseur ook een vraagbaak omtrent de Drank- en Horecawet.