Het is niet het eerste waar we aan denken tijdens de sinterklaasoptocht, carnaval of een ander te bedenken evenement, maar toch hoort het erbij: al die bergen afval! Elk evenement brengt weer een eindeloze hoeveelheid glas, plastic en ander afval met zich mee. Het schoonmaken na afloop van een evenement blijkt bij sommige evenementen nog altijd tot discussie te leiden: wie mag het opruimen? Dit speelt met name bij evenementen waar meerdere partijen betrokken zijn (organisatie – horeca - gemeente). Bovendien geeft de noodzaak om te verduurzamen daarbij een extra impuls.
Wie is verantwoordelijk?
Om de gemeente aantrekkelijk te houden, is het belangrijk dat het evenemententerrein en de omgeving tijdens en na een evenement zo schoon mogelijk zijn. Over wie hiervoor verantwoordelijk is, heeft elke gemeente haar eigen regels vastgelegd. Het uitgangspunt is over het algemeen dat de vergunninghouder verantwoordelijk is voor het afval en de schoonmaak van het evenemententerrein en – indien nodig – de directe omgeving daarvan. De gemeentes kunnen hierin wel faciliteren en ondersteunen.
Het evenemententerrein dient direct na afloop van het evenement schoon, heel en in de oorspronkelijke staat te worden opgeleverd. Afval trekt namelijk dierplagen aan en kan daarnaast ook een bron van ziektekiemen zijn.
Wie maakt schoon?
Deze schoonmaak moet ruim van te voren door de vergunninghouder zijn geregeld. In sommige gemeenten maakt een ‘schoonplan’ onderdeel uit van de evenementenvergunning. Hierin dient te zijn opgenomen hoe het afvalmanagement wordt georganiseerd voor het opruimen van afval op het vergunde evenemententerrein en – indien nodig – de directe omgeving daarvan. Indien dit plan ontbreekt of onjuist is ingevuld, kan dit invloed hebben op de verlening van de evenementenvergunning.
Zo zou kunnen worden gesteld dat het schoonmaken en de afvoer van het afval door of namens de vergunninghouder moet gebeuren. De vergunninghouder heeft de volgende opties:
- De vergunninghouder zorgt er zelf voor;
- De vergunninghouder huurt hiervoor een derde in;
- De vergunninghouder huurt hiervoor de gemeente (stadsbeheer) in. Bij enkele gemeenten is dit gratis, maar vaak wordt dit tegen een vergoeding gedaan.
Niet naleven van de voorschriften
Als de voorschriften niet of onvoldoende worden nageleefd, zal de gemeente de schoonmaak doorgaans (laten) uitvoeren op kosten van de vergunninghouder. Behalve de kosten van het opruimen en verzamelen van het afval, worden dan ook vaak de kosten van het afvoeren en storten van het afval in rekening gebracht. De beoordeling ligt bij de gemeente en wordt gedaan bij oplevering van het evenemententerrein.
Maatregelen terugdringen afval
Naast de schoonmaak is het ook van belang dat de vergunninghouder preventieve maatregelen treft ter voorkoming van het ontstaan van (zwerf)afval tijdens het evenement. Voorbeelden van dergelijke maatregelen zijn:
- Plaatsen van afvalverzamelpunten (zoals afvalcontainers) op de looproute of rondom het evenemententerrein;
- Hergebruik stimuleren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een retour-bekersysteem;
- Geven van voorlichting aan bezoekers van het evenement.