Een vuurwerkshow, iedereen kent het wel bij evenementen of voorstellingen. Bij een vuurwerkshow gaat er, soms ook op het ritme van muziek, vuurwerk de lucht in. Dit artikel gaat in op de wat de regels bij een vuurwerkshow zijn en welke rol de burgemeester heeft. Daarnaast wordt er een praktijkvoorbeeld samengevat vanuit de jurisprudentie.
De wettelijke basis van een vuurwerkshow
In de Pyrorichtlijn staan de Europese regels en afspraken over vuurwerk. Zoals de opslag en het veilig vervoeren van vuurwerk.
Op grond van artikel 3B.1 Vuurwerkbesluit is het verplicht om een toepassingsvergunning aan te vragen voor het ontbranden van professioneel vuurwerk, het opbouwen hiervan, het installeren, bewerken of het verwijderen na de ontbranding. Een toepassingsvergunning wordt in behandeling genomen door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Hieraan worden voorschriften verbonden, zoals de bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu. Ook is het verplicht dat het bedrijf een certificaat van vakbekwaamheid heeft (artikel 4.9 Arbeidsomstandighedenbesluit).
Een ontbrandingstoestemming is vereist volgens artikel 3B.3a Vuurwerkbesluit. De toestemming mag voor meerdere evenementen of voorstellingen gebruikt worden als het binnen dezelfde gemeente en tijd van één jaar is. Er dient dan wel uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan het evenement of voorstelling een melding gedaan te worden. Het bevoegd gezag is de Gedeputeerde Staten van de provincie. De burgemeester kan tegen een ontbrandingstoestemming verklaren bedenkingen te hebben vanwege de veiligheid of vanwege dat het termijn te kort is waardoor er geen beoordeling kan plaatsvinden. De termijn voor het aanvragen van een ontbrandingstoestemming is acht weken.
Een ontbrandingstoestemming moet voldoen aan de regeling bedrijfsmatig tot ontbranding brengen van vuurwerk. De regeling bevat regels over de afsteekplaats, afsteekterrein en veiligheidszone en het toezicht hierop, de verplichte documentatie, de ontbranding en het soort vuurwerk bij een vuurwerkshow.
Welke rol heeft de burgemeester bij vuurwerkshows?
1. Door een verklaring bedenkingen af te geven voor een ontbrandingstoestemming (artikel 3B.3a, lid 7 van het Vuurwerkbesluit).
2. Als de vuurwerkshow onderdeel is van de evenementenvergunning (op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening) kunnen er afwegingen gemaakt worden voor de openbare orde en veiligheid, of randvoorwaarden gesteld worden.
3. De burgemeester kan in alle gevallen bij de uitoefening van het toezicht op openbare samenkomsten, zoals vuurwerkshows, bevelen geven met het oog voor bescherming van veiligheid en gezondheid (artikel 174 lid 2 Gemeentewet).
De praktijk
Op 17 maart 2021 is er een uitspraak gedaan over het niet gegrond intrekken van de ontbrandingstoestemming. Vanwege het uitbreidingsrisico tijdens extreme droogte was de brandweer negatief tegenover het laten ontbranden van het vuurwerk. Hierdoor heeft de omgevingsdienst een mail gestuurd naar de appellante (organisator vuurwerkshows waaraan een toepassingsvergunning en ontbrandingstoestemming is verleend). Er is in deze mail medegedeeld dat het vuurwerk waarvoor toestemming verleend is niet ontbrand mocht worden op aangevraagde datum. Hierbij is verwezen naar artikel 3B.7 Vuurwerkbesluit. De regeling die hierop inziet, gaat bij artikel 3.7 in op dat het verboden is dat er vuurwerk ontbrandt wordt als er sprake is van extreme droogte. De toelichting van de regeling benoemd dat er een nadere afweging moet plaatsvinden over de vraag of er sprake is van extreme droogte. De omgevingsdienst heeft het niet toestaan van het professioneel vuurwerk afsteken namens de minister gedaan. Het is niet mogelijk om via deze wijze handhavend op te treden bij het Vuurwerkbesluit.