Sinds 2021 zijn flitsbezorgdiensten en daarmee de zogenoemde ‘dark stores’ razend snel in opkomst en ‘winnen’ steeds meer gebied in meerdere Nederlandse steden. Voor de één een uitkomst, maar voor een ander gaat dit soort bedrijfsvoering gepaard met overlast en andere problemen.
Wat doen deze flitsbezorgdiensten?
Een flitsbezorgdienst richt zich op het (super snel) bezorgen van producten en met name boodschappen is sinds vorig jaar razend populair. Via veelal een applicatie geeft de consument aan welke producten hij wenst te ontvangen, rekent direct af en binnen 10 tot 20 minuten worden de producten daarna aan de deur bezorgd. Deze flitsbezorgdiensten werken vanuit zogenoemde ‘dark stores’ en laat daar nu net de overlast zitten.
Wat is een dark store?
Een dark store is, vrij vertaald naar het Nederlands, een donkere winkel. Deze term wordt gehanteerd voor winkels waar geen klanten komen. Het zijn kleine distributiecentra van flitsbezorgdiensten die zich uitsluitend richten op het bezorgen van boodschappen. Om de bestelde boodschappen in snel tempo bij de consument te krijgen vestigen deze distributiecentra zich graag in winkel- en woongebieden. Zo zijn leegstaande winkelruimten bijvoorbeeld uitermate populair.
Bezorgers rijden heen en weer door de buurt op hun (elektrische) fietsen, bromfietsen en auto’s of hangen rond wachtend tot zij een bestelling moeten bezorgen. Tussendoor rijden leveranciers af en aan met goederen om de voorraden op pijl te houden. Dit kan voor omwonende veel overlast veroorzaken. Daarnaast is dergelijke invulling van woon- of winkelruimten veelal niet gewenst. Daarom komen veel gemeenten in actie tegen flitsbezorgers.
Uitspraak Rechtbank Amsterdam
In april 2022 eiste de gemeente Amsterdam de sluiting van een dark store in Amsterdam-West. De flitsbezorger spande een kort geding aan tegen de sluiting, maar de voorzieningenrechter oordeelde dat de bezorgservice überhaupt nooit in een woonwijk gevestigd had mogen zijn. Het past namelijk niet in het ter plaatse geldende bestemmingplan.
Flitsbezorgdiensten werden tot op heden vaak gezien als detailhandel of koeriersdiensten. Vaak laat een bestemmingplan dit soort activiteiten toe in gemengde woongebieden. De voorzieningenrechter heeft echter geoordeeld dat flitsbezorgdiensten niet onder detailhandel vallen omdat het publiek er niet kan winkelen. Volgens de uitspraak gaat het ook niet om koeriersdiensten, omdat er met regelmaat leveranciers voor de deur staan en de flitsbezorgdiensten hun eigen goederen leveren en niet die van een derde partij.
In steden als Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Leiden wordt druk gezocht naar oplossingen voor de overlast. Eventueel biedt deze uitspraak van de rechter hen, maar ook andere gemeenten, handvatten om dark stores te verbieden in woonwijken.