1. Restrictie op prijsacties verkoop alcohol.
Momenteel geldt er geen landelijke grens voor kortingen op de verkoop van alcohol. Op gemeentelijk niveau kunnen bij verordening bepaalde restricties worden gesteld (artikel 25d DHW).
Dit voorstel zou echter voorzien in een landelijke restrictie van maximaal 25% korting op de standaard verkoopprijs. Zowel voor gebruik ter plaatse (horeca), als voor gebruik elders dan ter plaatse (detailhandel). Het toezicht hierop zou bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) komen te liggen.
2. Regels voor verkoop op afstand (webshops)
Bij de verkoop op afstand ligt het moment van aankoop en aflevering uiteen. Er moet een systeem komen waarbij de leeftijdsgrens in de hele keten – van aankoop tot aflevering – geborgd is. Het wetsvoorstel voorziet onder andere in een leeftijdsverificatiesysteem voor het moment van de aankoop, thuis achter de computer. Denk bijvoorbeeld aan een elektronisch identiteitsbewijs. Aflevering zou vervolgens alleen mogen plaatsvinden bij de geadresseerde of bij een bedrijfsmatig ophaalpunt. Buren kunnen immers niet bedrijfsmatig verantwoordelijk worden gehouden voor het afleveren aan minderjarigen. Bij het overhandigen aan de geadresseerde moet ook de leeftijd worden vastgesteld. Het toezicht op de hele keten zou ook bij de NVWA komen te liggen.
3. Strafbaarstelling volwassenen doorgeven aan minderjarigen
Het is strafbaar voor minderjarigen om alcoholhoudende drank in hun bezit te hebben (artikel 45 DHW). Degene die rechtmatig alcohol verkrijgt, maar dit doorgeeft aan minderjarige komt hier nog wel ongestraft mee weg. Het voorstel voorziet in strafbaarstelling van weder verstrekking voor degene die alcohol doorgeeft aan minderjarigen.
4. Uitzondering strafbaarstelling 16- en 17-jarige testkopers (toezicht)
Minderjarige testkopers - wanneer zij alcohol in het bezit krijgen - kunnen in feite strafbaar worden gesteld op grond artikel 45 van de DHW. Door hier een uitzondering op te maken wordt dit voorkomen. Het organiseren van toezicht met minderjarige testkopers stimuleert dat niet slechts om het identiteitsbewijs wordt gevraagd, maar ook daadwerkelijk word gecontroleerd of de klant de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Het voorkomt discussie over de vraag of een persoon onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt en vergroot de aanvaardbaarheid van de eventuele sanctie.
5. Uitzondering strafbaarstelling 14- en 15-jarige VMBO leerlingen in het kader van horecastage
Ongeveer 150 scholen bieden een horeca gerelateerde opleiding aan, waarbij leerlingen onder de 16 jaar kiezen voor een horecaopleiding of horecarichting. Op basis van de huidige wet is het voor hen niet toegestaan om in hun stage te werken met het verstrekken van alcoholhoudende drank. Ter bevordering van de praktijkervaring van deze jongeren, biedt het wetsvoorstel voor hen een uitzondering. Het is hierin van belang dat het alleen gaat om jongeren die een officiële horecaopleiding volgen, zoals in het voorstel omschreven.
6. Grondslag voor onafhankelijke positie LEC
Omvorming van de Landelijke Examencommissie Stichting Vakbekwaamheid Horeca (LEC-SVH), naar een Zelfstandig Bestuursorgaan. Ofwel, de examencommissie (LEC) onafhankelijk maken van de SVH. Dit voorkomt een onwenselijke dubbelrol, waarbij de slager zijn eigen vlees keurt. Er wordt een Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh) opgericht, een Zelfstandig Bestuursorgaan zonder rechtspersoonlijkheid.
7. Intrekken Besluit eisen inrichtingen DHW
Het Besluit eisen inrichtingen DHW (hierna: het besluit) stelt vereisten voor horeca- en slijtersinrichtingen. De Vereniging Nederlands Gemeenten heeft aangegeven dat de eisen onnodig zijn bovenop op het Bouwbesluit. Intrekking zou onder andere betekenen dat er geen aanvullende eisen meer zijn voor mechanische ventilatie, vloeroppervlakte, plafondhoogte en gescheiden toiletgelegenheden. De verplichting van een verbindingslokaliteit bij een slijtlokaliteit bij winkelruimtes wordt overgeheveld naar de nieuwe wet (artikel 11 van het besluit).
Over de afscheiding van een lokaliteit omschrijft het besluit dat deze minimaal 1,25 meter hoog moet zijn (artikel 1 lid 2 van het besluit). Met intrekking van het besluit zou deze omschrijving komen te vervallen. Wanneer mag men in de toekomst dan spreken van een afsluitbare lokaliteit? Wat dit gaat betekenen en hoe dit is bedoeld, is in het voorstel nog niet helder.
8. Veranderen van de naam van de wet
De huidige naam van de Drank- en Horecawet zorgt soms voor verwarring. Het gaat immers niet uitsluitend over drank en horeca, maar over alcohol in algemene zin. Daarom is het voorstel de naam te veranderen in de Alcoholwet.