De belangrijkste wijzigingen volgens de VNG zijn de volgende:
- Het vermelden van medebewindswetgeving in de aanhef van het raadsbesluit tot vaststelling van de Algemene plaatselijke verordening;
- Het herbenoemen van een aantal hoofdstukken en afdelingen en het in verband hiermee schrappen van een aantal titels;
- Het benoemen van een ‘waterpijpcafe’ als openbare inrichting in artikel 2:27;
- Het uitdrukkelijker omschrijven van het aanlijn- en muilkorfgebod voor hinderlijke of gevaarlijke honden in artikel 2:59;
- Het toevoegen van een stopverbod aan artikel 5:10, waarbij wordt gewezen op het verschil van mening met het Openbaar Ministerie;
- Het herformuleren van de vrijstelling van het inzamelings- of wervingsverbod voor instellingen die zijn opgenomen in het collecte- en wervingsrooster in artikel 5:13.
Waterpijpcafe’s opgenomen; lachgasverbod en een vuurwerkvrije gemeente nog niet
Door het toevoegen van waterpijpcafés (in de volksmond: shishalounges) in de opsomming van een openbare inrichting is de exploitatie van een waterpijpcafé altijd aan een vergunning onderworpen. De vraag is wel of het juridisch houdbaar is als een gemeente besluit slechts het exploiteren van een specifieke soort horecagelegenheid, zoals een waterpijpcafe, vergunningplichtig te stellen terwijl in dezelfde gemeente soortgelijke exploitaties dat niet zijn.
Ondanks dat de verkoop en het gebruik van lachgas toeneemt is er in de model-APV geen lachgasverbod opgenomen. Door de grote onduidelijkheid over het gebruik en de risico’s van lachgas is hiervoor gekozen. Het Rijk wacht nader onderzoek af. De VNG is van mening dat de model-APV al voorziet in de mogelijkheid om op te treden tegen hinderlijk gedrag volgens de artikelen 2:47, 2:49 en 2:50. “Bij evenementen waarvoor een vergunningplicht geldt, kan de gemeente als voorschrift een ‘verbod van verkoop van lachgas’ in de vergunning opnemen met als motivering het voorkomen van hinder. Overigens merken wij op dat de grootste distributeur van lachgas zich bewust is van de markt waarop zij actief is. Zij gaat met marktpartijen en de overheid in gesprek om te komen tot effectieve afspraken die de uitwassen van lachgasgebruik tegengaan.”
Op dit moment kan een gemeente enkel vuurwerkvrije zones aanwijzen. Ondanks dat de VNG erop wijst dat er een wijziging in het Vuurwerkbesluit is aangekondigd, waardoor bij verordening een vuurwerkverbod voor het gehele gemeentelijke grondgebied mogelijk is, is dit nu nog niet het geval. De VNG heeft deze komende wijziging nog niet meegenomen in de model-APV. Deze wijziging volgt volgens de VNG op een later moment.