Met evenementen krijgen we, als inwoners van een gemeente, allemaal weleens te maken. We brengen een bezoek aan een evenement, we vragen een vergunning aan (of doen een melding) om er een te mogen organiseren of we ervaren er overlast van. Vooral voor omwonenden is het belangrijk dat zij op de hoogte worden gesteld van een geplande evenement. Toestemming om een evenement te mogen organiseren blijkt uit de vergunning die wordt afgegeven. Maar is het publiceren van een evenementenvergunning verplicht en wat zijn de risico’s en gevolgen als dit niet wordt gedaan?
Besluit in de zin van de Awb
Het verlenen van een vergunning is een besluit in de zin van art. 1:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Dit besluit dient bekend gemaakt te worden aan de belanghebbende(n). De evenementenvergunning is een beschikking en valt daarom wat betreft de ‘bekendmaking’ onder art. 3:41 Awb. Met de term 'bekendmaking' wordt gedoeld op het zodanig ter kennis stellen van een besluit aan de betrokkenen dat het besluit zijn werking als rechtshandeling kan verkrijgen. Denk hierbij aan de aanvrager van een evenement zoals een muziekfestival. Bekendmaking geschiedt door toezending of andere geschikte wijze zoals publicatie in een dag- of nieuwsblad van de gemeente.
Verschil mededeling en bekendmaking
Uit het oogpunt van rechtszekerheid bestaat ook de zogenaamde mededeling welke in art. 3:43 Awb wordt geregeld. De mededeling onderscheidt zich van de bekendmaking doordat de werking van het besluit daarvan niet afhankelijk is. Het is in het leven geroepen voor die belanghebbenden die bij de voorbereiding van het besluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht, maar aan wie het besluit – in dit geval het besluit tot het verlenen van de evenementenvergunning – nog niet is bekendgemaakt. Dit om te voorkomen dat aan te veel verschillende belanghebbenden een besluit bekend zou moeten worden gemaakt, dit zou namelijk onder meer een verwarrend effect kunnen hebben over wanneer het besluit in werking treedt. Met als gevolg dat het dan onduidelijk is wanneer de termijn voor bezwaar en beroep eindigt.
Gevolgen van niet-bekendmaking
Op grond van art. 3:40 Awb hebben besluiten niet de gevolgen van een rechtshandeling dan nadat zij zijn bekendgemaakt. De aanvrager van een evenementenvergunning wil natuurlijk zijn rechten effectueren. Daarom kan die het besluit afdwingen. Het niet tijdig nemen van een besluit omvat namelijk het niet tijdig bekendmaken (art. 6:2 aanhef en sub b Awb). Bekendmaking van een genomen besluit kan daarom door een persoon, die daarbij belang heeft, worden afgedwongen door beroep in te stellen op grond van art. 6:2 aanhef en sub b Awb.
Conclusie
Bekendmaking is doorslaggevend voor de werking van een besluit. Bekendmaking kan door middel van toezending. Indien dat is gebeurd is publicatie (bijvoorbeeld in een nieuwsblad) niet meer nodig. Maar indien toezending niet mogelijk is, moet er wel worden gepubliceerd teneinde het besluit bekend te maken. Indien er niet wordt medegedeeld aan diegenen die een zienswijze hebben ingediend kan dat tot gevolg hebben dat een termijnoverschrijding bij het instellen van beroep verschoonbaar kan zijn.