Het algemene doel van het wetsvoorstel is het verbeteren van ontstane misslagen en het wegnemen van ontdekte omissies. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om correctie van onjuiste verwijzingen, redactionele fouten, technische aanvullingen of verduidelijkingen.
1. In artikel 20a (verkoop op afstand) wordt in het eerste lid onder b de term ‘verstrekt’ gewijzigd in ‘afgeleverd’. Hierdoor sluit de wettekst beter aan bij de feitelijke handeling; het vaststellen van de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt afgeleverd.
2. In artikel 24, vijfde lid (uitzondering leeftijdsgrens i.v.m. horecastage) verwijst de wettekst naar de Wet op het voortgezet onderwijs. Inmiddels is deze wet vervangen door de Wet voortgezet onderwijs 2020. Met deze aanpassing verwijst de Alcoholwet weer naar de juiste wet en het betreffende wetsartikel.
3. In artikel 27 (de weigeringsgronden van een vergunningsaanvraag) wordt een extra weigeringsgrond opgenomen, namelijk: (…) indien e. niet wordt voldaan aan het bepaalde krachtens artikel 25a, derde lid. Sinds 1 juli 2021 kunnen gemeenten op grond van artikel 25a, derde lid een hogere vloeroppervlakte-eis voor horeca- en slijtlokaliteiten vaststellen in een verordening. Het is echter niet mogelijk om vooraf een vergunningsaanvraag te weigeren indien hier niet aan wordt voldaan. Met deze wijziging gaat de Alcoholwet hierin voorzien.
4. In artikel 41 (grondslag aanwijzing toezichthouders) krijgt de minister de mogelijkheid om naast ambtenaren (van de NVWA) ook andere personen (bijvoorbeeld niet-ambtenaren zoals uitzendkrachten) aan te wijzen die toezicht kunnen houden op de Alcoholwet namens de minister.
5. In artikel 44 (three strikes out maatregel) wordt een wijziging doorgevoerd waardoor niet langer het bedrijf waar de verkoopontzegging aan is opgelegd leidend is, maar de locatie. Hierdoor wordt voorkomen dat winkels e.d. onder de maatregel uit kunnen komen door op papier het bedrijf van eigenaar te veranderen.
6. In artikel 44a (grondslag opleggen bestuurlijke boetes door BM) worden enkele wijzigingen aangebracht zodat de burgemeester bestuurlijke boetes kan opleggen bij het overtreden van de recent ingevoerde nieuwe gemeentelijk verordende bevoegdheden, de artikelen 25e, 25f en 25g. Deze artikelen zullen ook meteen worden toegevoegd aan artikel 1 van de Wet op de economische delicten. Tot dit is aangepast is het uitsluitend mogelijk om hier middels een herstelsanctie op te handhaven. Daarnaast wordt in het vierde lid onder c 'artikel 19a' vervangen door 'artikel 44' zodat weer naar het juiste artikel (three strikes out maatregel) wordt verwezen.
7. In artikel 44aa (grondslag opleggen bestuurlijke boetes door minister) wordt het tweede lid opnieuw vastgesteld waar dit in juli 2021 bij de inwerkingtreding van de gewijzigde Alcoholwet verkeerd is gegaan.
Naast het wetsvoorstel “Verzamelwet VWS 2022” heeft de huidige minister van VWS, Ernst Kuipers, op 8 juli 2022 een besluit naar de Tweede Kamer gestuurd waarmee de bijlage van het Alcoholbesluit zal worden aangepast. Hierbij is in categorie C van de bijlage als bedoeld in artikel 7.1. verwezen naar artikel 20a, tweede en derde lid, terwijl dit artikel 20a, derde en vierde lid had moeten zijn. Met deze aanpassing wordt deze fout hersteld.
Op het moment van schrijven is nog niet bekend wanneer dit wetsvoorstel en dit besluit inwerking zullen treden. Allereerst zal er voor wat betreft het wetsvoorstel in de Tweede Kamer nog een plenair debat plaats vinden.