‘Publicatie van vergunningaanvragen’ is een terugkerend thema bij Bureau Horeca Bijzondere Wetten (BHBW). Sommige gemeenten publiceren vergunningaanvragen vroegtijdig, terwijl andere gemeenten géén aanvragen publiceren (mits wettelijk verplicht). In hoeverre is het publiceren van aanvragen wijs?
Publiceren van aanvragen
Juridisch gezien is er geen directe plicht voor het publiceren van aanvragen. Er bestaat wél een plicht om een concept besluit te publiceren als er sprake is van een uitgebreide voorbereidingsprocedure (Afdeling 3.4. Awb). Ook wanneer het een schaarse vergunning betreft, moet een gemeente ruimte bieden om naar een beschikbare vergunning mee te dingen én vooraf, middels een passende mate van openbaarheid, het een en ander vroegtijdig kenbaar maken.
Hoewel er naast deze plichten dus geen directe plicht geldt, kiezen gemeenten er toch voor om dit wel te doen. Door middel van een vroegtijdige publicatie kunnen ze namelijk te weten komen wat anderen van iets vinden, aangezien belanghebbenden hun zienswijzen kenbaar kunnen maken. Naar alle waarschijnlijkheid kunnen bezwaren hierdoor voorkomen worden, doordat belanghebbenden in een eerder stadium gehoord worden en er mogelijk aan hun bezwaren tegemoet kan worden gekomen. Vooral vergunningaanvragen voor activiteiten die invloed kunnen hebben op de omgeving zijn daarom interessant om te publiceren. Denk hierbij aan aanvragen voor evenementen-, horeca-exploitatie- én alcoholwetvergunningen.
Let wel, wanneer een gemeente kiest voor het publiceren van aanvragen, moet zij zeer consequent zijn. Ook als een gemeente de werkwijze niet expliciet in het beleid heeft opgenomen en/of bepaalde aanvragen wel/niet publiceert kan daarmee een bestendige bestuurspraktijk ontstaan. Dit kan, hoewel het nergens op schrift staat, juridisch wel degelijk bindend zijn.
Publiceren van besluiten
Voor wat betreft besluiten ligt het anders. Daar regelt de Awb wel het één en ander. “De bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. Indien de bekendmaking van het besluit niet kan geschieden op de wijze als voorzien in het eerste lid, geschiedt zij op een andere geschikte wijze. Tegelijkertijd met of zo spoedig mogelijk na de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan degenen die bij de voorbereiding ervan hun zienswijze naar voren hebben gebracht.” (art. 3:40 t/m art. 3:45 Awb) Aangezien belanghebbenden rechtsgeldig bezwaar kunnen maken, zullen zij ook moeten weten wat er is besloten.