Naar aanleiding van een onderzoek, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), heeft Regioplan een aantal aanbevelingen gedaan voor modernisering van regelgeving omtrent kinderarbeid. Op 12 juni 2024 heeft de minister van SZW een consultatieversie gepubliceerd van de Regeling tot modernisering van de Nadere regeling kinderarbeid. Middels het wijzigingen van deze nadere regeling wil de minister de regelgeving moderniseren, verduidelijken en aanscherpen.
Met deze voorgestelde wijziging wordt het voor kinderen van 13 t/m 15 jaar onder strikte voorwaarden mogelijk om op niet-schooldagen en tijdens vakantieweken tot een later tijdstip en op zondag te werken. Daarnaast is in de regeling een voorstel opgenomen om het werken in een horecalokaliteit onder de 16 jaar te verbieden. In de memorie van toelichting staat daar onder andere over: “Waar alcohol wordt genuttigd, ontstaan, zo blijkt uit onderzoek, eerder situaties van agressief, intimiderend en zelfs gewelddadig gedrag, naast de werkdruk en fysieke belasting die bij dit werk komt kijken. Dat is een vorm van onacceptabele arbeidsrisico’s in de zin van de Nadere regeling kinderarbeid.’’
Terwijl u dit leest horen we u denken: “Maar is dit verbod niet al opgenomen in de Alcoholwet?” Ja, zo ongeveer… In artikel 24, derde lid van de Alcoholwet is het verbod opgenomen om onder de 16 jaar dienst te doen in een horecalokaliteit gedurende de tijd dat daar dranken worden verstrekt. De gemeente houdt toezicht op dit verbod uit de Alcoholwet. In de memorie van toelichting schrijft de minister: “De Arbeidsinspectie kan geen toezicht houden op artikel 24, lid 3, van de Alcoholwet. In de praktijk handhaaft de Arbeidsinspectie op grond van de bestaande wet- en regelgeving voor kinderarbeid. Op grond hiervan is niet altijd eenduidig vast te stellen of sprake is van een gevaarlijke situatie en dus verboden arbeid door kinderen. Is nu alleen bepalend of alcoholhoudende dranken op tafel staan, of als het op de menukaart staat? En waar is het voor een kind dan wel toegestaan om te werken in de horeca? Voor een goed handhaafbare Arbeidstijdenwetgeving is wenselijk dat in de Nadere regeling kinderarbeid regels worden opgenomen zodat de Arbeidsinspectie een duidelijkere basis heeft waardoor de Arbeidsinspectie op een eenduidige en daardoor ook effectieve wijze toezicht kan houden en handhaven. Daarbij gaat het in afwijking van de Alcoholwet om een verbod voor 13-15-jarigen om te werken in een horecalokaliteit gedurende de tijd dat alcoholhoudende dranken kunnen of worden geschonken.’’
Het verbod uit de Arbeidstijdenwet, met de uitwerking in de Nadere regeling kinderarbeid, is als dit uiteindelijk wordt doorgevoerd dus strikter dan de Alcoholwet. Waar de Alcoholwet het verbiedt om te werken in een horecalokaliteit op de momenten dat er dranken – dit kunnen dranken met of zonder alcohol zijn – worden verstrekt, verbiedt de Arbeidstijdenwet straks het werken in een horecalokaliteit in zijn algemeen. Op het verbod uit de Arbeidstijdenwet houdt de Arbeidsinspectie toezicht.
Hoe zit dit dan met de uitzondering in artikel 24, vijfde lid van de Alcoholwet voor vmbo-studenten die nog geen 16 jaar zijn en werken in een horecalokaliteit het kader van onderwijs?
Met deze uitzondering, die op 1 juli 2021 aan de Alcoholwet is toegevoegd, is ook rekening gehouden in het wijzigingsvoorstel van de Nadere regeling kinderarbeid. Het verrichten van arbeid in het kader van artikel 24, vijfde lid van de Alcoholwet is uitgezonderd als zijnde kinderarbeid.
Het voorstel ligt tot 10 juli 2024 ter consultatie. Tot dan kan er op het voorstel gereageerd worden via internetconsultatie.nl. Via deze website is ook het voorstel en de memorie van toelichting te bekijken.