Definitie evenementen
Om antwoord op deze vraag te kunnen geven is het nodig de feitelijke informatie van het beoogde evenement te kennen, de risicoscan uit te voeren en deze gegevens vervolgens te toetsen aan de bepalingen uit de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) geeft in de model-APV de volgende definitie voor een evenement: 'elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak'. Het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten hanteert deze definitie in hun APV. Er is dus formeel sprake van een evenement, indien aan de volgende criteria voldaan wordt:
- publiek toegankelijk; en
- een verrichting van vermaak.
Evenementenvergunning
De volgende activiteiten worden in veel APV's in ieder geval als een evenement aangemerkt en zijn meestal vergunningplichtig:
- een herdenkingsplechtigheid;
- een braderie;
- een optocht (niet zijnde een betoging);
- een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;
- een klein evenement.
Uitzonderingen
Veel gemeenten hebben in hun APV opgenomen dat de volgende activiteiten in ieder geval geen evenement zijn:
- bioscoopvoorstellingen;
- markten;
- kansspelen;
- dansgelegenheden in horeca;
- betogingen;
- activiteiten van straatmuzikanten.
In veel APV's is verder opgenomen dat wegwedstrijden met voertuigen ook niet onder de evenementenvergunningplicht vallen. Gemeenteraden zijn namelijk niet bevoegd om regels vast te stellen, die reeds in een 'hogere' wet zijn geregeld (zie artikel 121 en 122 van de Gemeentewet). Dit betekent dat de burgemeester niet bevoegd is om evenementenvergunningen voor wegwedstrijden met voertuigen te verlenen. In de Wegenverkeerswet is namelijk bepaald dat het verboden is op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen. In de Wegenverkeerswet is een wedstrijd als volgt gedefinieerd:
"elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen."
In aanvulling hierop is in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) bepaald dat fietsen voertuigen zijn. Het college mag overigens voor wegen die binnen één gemeente gelegen zijn, een ontheffing verlenen. Een ontheffing voor rijkswegen wordt door de Minister van Infrastructuur en Milieu verleend. Ten aanzien van de overige wegen heeft het college van gedeputeerde staten de bevoegdheid om een ontheffing te verlenen.
Dereguleringsmogelijkheden
De gemeenteraad kan in de APV regelen dat voor evenementen, zoals fietstochten en wielerrondes, die enkel in een gemeente starten en / of finishen of slechts doorkomen en verder geen risico's met zich meebrengen, geen evenementenvergunning vereist is. Hierbij is het wel van belang dat de gemeenteraad een goede risico-inschatting maakt.
Conclusie
Kleinschalige fietstochten en wielerrondes die niet onder andere wet- en regelgeving vallen en waarbij men geen risico's veroorzaakt, welke geen of in beperkte mate publiek trekken en geen overige nevenactiviteiten hebben, zouden best vergunningvij mogen zijn. Daar waar hun doorgang tot (verkeers)risico's en andere gevaren kan leiden, kan de vergunning wellicht een goed veiligheidskritisch proces borgen. Het gaat er dus om goed te weten wat precies de activiteiten zijn. Op basis hiervan kan een besluit genomen worden , waardoor er zonder onnodige risico's en overlast met plezier gefietst kan worden. Een vergunning kan dus een prima middel zijn maar is geen doel op zich!