Aanleiding
IIn een vorige nieuwsbrief besteedden wij aandacht aan uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State over het vervoer van inbrekerswerktuigen. Zowel uit de uitspraak "Putten" van 6 april 2016 als in de uitspraak "Barneveld" van 12 december 2018 blijkt dat gemeenten zelf met het opleggen van herstelsancties kunnen optreden tegen vervoerders van inbrekerswerktuigen.
In dit artikel gaven wij aan dat gemeenten ook kunnen optreden tegen “straatdealers”.
Een vraag die wij vervolgens kregen is op welke basis een gemeente dan kan optreden tegen het dealen van drugs op straat.
Verbod
De gemeente die niet wil dat onze openbare leefomgeving wordt gebruikt als ontmoetingsplaats voor dealers en hun klanten kan een verbod opnemen in de APV. Het doel is gerelateerd aan belangen van openbare orde. Aangezien het doel van dit artikel wezenlijk anders is dan de doelen van bijvoorbeeld de Opiumwet, mag dit artikel in de APV worden opgenomen. In een mooi arrest van de Hoge Raad van 17-11-2015, ECLI:NL:HR:2015:3328 heeft de Hoge Raad dit voor wat betreft openlijk drugsgebruik nog eens helder uiteengezet. De model-apv bevat een mooi voorbeeld van zo’n artikel (artikel 2:47).
Herstelsanctie
Als de Apv een dergelijk verbod bevat, kan worden opgetreden tegen overtredingen van dit verbod. Net als bij andere overtredingen kan de gemeente een herstelsanctie opleggen om overtreding te voorkomen. Het meest voor de hand liggend is dan ook om een last onder dwangsom op te leggen aan zowel de dealer als aan zijn klant. Die last heeft als doel om herhaling te voorkomen. De dwangsom moet dan hoog genoeg zijn om te voorkomen dat de overtreding nog eens plaatsvindt. Hiermee tref je de dealer en de klanten rechtstreeks in de portemonnee. Dit is over het algemeen een effectieve wijze om gedrag voor de toekomst te sturen.
Zoals wij in het vorige artikel melden heeft het optreden door gemeenten wel geleid tot
Kamervragen. Uit het antwoord van de Minister van Rechtsbescherming blijkt dat de Minister zeker niet tegen deze handelwijze is.
Gezamenlijk optreden
De gemeente heeft dus een goed instrument om veiligheidsbeleid samen met haar partners te realiseren. In onze ogen staat of valt het gebruik van dit instrument met goede samenwerking tussen de gemeente en de politie. De ontwikkeling van het optreden in de gemeentes Ermelo en Putten waarover de Kamervragen zijn gesteld, is bijvoorbeeld mogelijk geworden door de bevlogen houding van de wijkagenten en hun collega’s.
Conclusie
Onze conclusie is dan ook dat een gemeente zeker kan optreden tegen het dealen op straat.
De medewerkers van BHBW hebben ervaring met deze wijze van werken. Wij kunnen u helpen met het (samen met de politie) opzetten en uitvoeren van deze werkwijze.