Eerder schreven we al over lachgas, wat het is, waar het gebruikt wordt en wat de risico’s zijn. Het gebruik van lachgas sluit tijdelijk de toevoer van zuurstof naar de hersenen af en we gedragen ons tijdelijk anders, ongecontroleerd. Die beide factoren alleen al maken dat het gebruik risico’s met zich meebrengt. De meest extreme voorbeelden van gebruik van lachgas in het verkeer als bestuurder van een auto, en het gegeven dat het bij jongeren blijvende schade aan de hersenen kan opleveren, maken dat we als overheid niet langer lijdzaam willen toekijken, toch?
Ontwikkelingen
Op dit moment zien we landelijk verzoeken voor ventvergunningen voorbijkomen en verbieden we gebruik lachgas bij evenementen, omdat stapeling alcohol, drugs en lachgas een te groot risico is op de gezondheid, overlast, veiligheid en openbare orde. Ook gebruik van lachgas in de openbare ruimte en de bijbehorende overlast en vervuiling houden de lokale overheid bezig. Naast een toename van verkoopbedrijfjes online neemt ook de verkoop op straat meer en meer publiekelijk toe. Als laatste primeur is er een ‘lachgaswinkel’, dan wel horeca, geopend.
Verantwoord maatschappelijk ondernemen
We horen als tegenhanger gelukkig ook al dat bedrijven zelf nadenken over een verkoopstop en een enkeling dat al deden. Producenten en verkoopbedrijven kunnen daarnaast via een gebruiksaanwijzing en de verkoopeenheden ook sturend te werk gaan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is juist hierbij een belangrijk instrument. De omzet en bijbehorende winstmarge is voor velen (te) aantrekkelijk, de overheid zal dus moeten gaan handelen, al is dat best een lastige uitdaging. Voorlichting alleen blijkt niet afdoende.
Vergunningen
Ventvergunningen, standplaatsvergunningen, exploitatievergunningen, gebiedsverboden en meer, de kern van het probleem lijkt dat het lachgas een waar is als bedoeld in de Warenwet en daarmee legaal en moeilijk aan te pakken. De minister heeft de optie van de Warenwet nog niet gelicht; de optie om een besluit te maken, omdat ‘redelijkerwijs te verwachten is dat gebruik uit het oogpunt van gezondheid of veiligheid schadelijk kan zijn’. De roep hierom wordt groter.
Kan de gemeente dan niets?
Uiteraard kan ook de gemeente overwegen, bij de verschillende verschijningsvormen en gebruik, toepasselijk en adequaat op te treden en/of te reageren. Het verzoek aan de minister, hulp vragen bij VNG, preventie en maatschappelijk ondernemen werpen nog onvoldoende vruchten af op de korte termijn. Geef een duidelijke boodschap af en schroom niet om de grenzen van de mogelijkheden op te zoeken. Jurisprudentie is in ieders belang, je laat zien waar je voor staat en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Winkelverkoop, venten, gebruik in openbare ruimte, vervuiling openbare ruimte, gebruik in horeca, gebruik/verkoop in winkels, thuisgebruik, gebruik in hokken en keten en gebruik bij evenementen; in elke situatie is er wel iets te doen. Veel gemeenten staan negatief tegenover het gebruik en dus ook tegen de verkoop aan diegene die kennelijk het middel niet gebruiken waarvoor het bedoeld is. Als de handel die verantwoordelijkheid niet neemt is de overheid aan zet. Kijk per categorie naar de juiste instrumenten zoals verordeningen, bestemmingen en beleid. Een aantal gemeenten hebben voor evenementen al beleidsregels opgesteld, ventverboden kennen we inmiddels al, en aanpak van overlast middels een APV bepaling bestaan ook al. Deel de beste praktijkvoorbeelden en informeer elkaar. Niet alles zal even gemakkelijk handhaafbaar zijn, preventie alleen lijkt onvoldoende.
BHBW verzamelt alle informatie en voorbeelden en deelt die graag. Samen kunnen we meer, laat gerust van je horen.