Besluiten en regelingen
De bestaande besluiten en regelingen zullen worden samengevoegd in één Alcoholbesluit en één Alcoholregeling. Naar aanleiding van de internetconsultatie schreven we in april vorig jaar hierover. Deze besluiten en regelingen zijn inhoudelijk gemoderniseerd en zijn vanaf 1 juli 2021 makkelijker te gebruiken.
Modelformulieren
Met de inwerkingtreding van de Alcoholwet en de Alcoholregeling worden er nieuwe modelformulieren vastgesteld die verplicht gebruikt moeten worden bij een aanvraag (model A, B en C) en bij het verlenen van een vergunning voor het horeca- en slijtersbedrijf op grond van artikel 3 (model D).
Hoewel er voor een aanvraag van een ontheffing artikel 35 sinds 2013 een formulier is vastgesteld was het gebruik hiervan niet verplicht. Bij de wijziging per 1 juli wordt aan artikel 35 een zevende lid toegevoegd die dit gebruik nu verplicht stelt.
Artikel 35, zevende lid van de Alcoholwet
Een aanvraag voor een ontheffing wordt gesteld op een formulier of elektronische informatiedrager, die bij regeling van Onze Minister worden vastgesteld.
Leidinggevenden
Door dit amendement wordt de verplichting voor horeca- en slijtersbedrijven om onmiddellijk leidinggevende, ook wel dag-leidinggevenden genoemd, op het aanhangsel van de vergunning bij te schrijven geschrapt. Door aanpassing in de aanwezigheidseis uit artikel 24 kunnen zij straks nog wel dienst doen als leidinggevende. Ze zijn dan echter niet bijgeschreven en gescreend.
Deze leidinggevende moeten net als nu minimaal 21 jaar oud zijn en zij moeten ingeschreven zijn in het Register sociale hygiëne.
In de wet is middels een nieuw artikel een mogelijkheid opgenomen om bij algemene maatregel van bestuur te bepalen dat aangewezen categorieën personen werkzaam bij aangewezen categorieën horeca- en/of slijtersbedrijven wel aan deze bijschrijfverplichting dienen te voldoen. Er wordt op dit moment nog nader onderzoek gedaan naar de doelmatigheid.
Dit onderdeel zal naar verwachting niet per 1 juli, maar per 1 januari 2022 inwerkingtreden.
Register sociale hygiëne
Het Register sociale hygiëne krijgt een andere grondslag in de gewijzigde wet. Daarnaast komt er een onafhankelijke Landelijke Examencommissie (LEC) die zich onder andere gaat bezighouden met het erkennen van bewijsstukken en het in- en uitschrijven van personen in het register. Vergunningverleners hoeven geen verklaring- of diploma-SVH meer te laten inleveren en beoordelen, straks hoeft enkel bekeken te worden of een persoon in het register staat. Dit register kan openbaar geraadpleegd worden.
Dit onderdeel zal naar verwachting ook niet per 1 juli, maar per 1 januari 2022 inwerkingtreden.