Sommeltjespop en Sompop
Van 2004 tot 2017 wordt er jaarlijks op de eerste zaterdag van juli op dezelfde locatie in de gemeente Texel het evenement Sommeltjespop georganiseerd. Dit heeft al die jaren kunnen plaatsvinden totdat in 2018 een andere partij zich eerder meldt dan de organisatie van Sommeltjespop dat op dezelfde locatie en op dezelfde datum het evenement Sompop wil organiseren en zich ook eerder aanmeldt op de evenementenkalender.
Op 26 februari 2019 dient de organisator van Sommeltjespop een aanvraag in voor een evenementenvergunning. Op 5 maart 2019 dient de organisator van Sompop zijn aanvraag evenementenvergunning in. De aanvraag van de organisator van Sommeltjespop wordt afgewezen.
De burgemeester heeft de vergunning geweigerd op grond van de openbare orde en openbare veiligheid en omdat zij gelijktijdig een evenement organiseren op dezelfde locatie. Ook weigerde hij omdat de vergunning al aan de organisator van Sompop verleend was, omdat zij eerder de melding voor de evenementenkalender heeft gedaan en omdat zij ook in 2018 het evenement georganiseerd heeft en hiervoor ook een vergunning heeft gekregen.
Evenementenvergunning een schaarse vergunning? De beoordeling!
De rechtbank kwalificeert deze evenementenvergunning als een schaarse vergunning. Een vergunning is schaars als er een plafond is ingesteld en het aantal beschikbare vergunningen vooraf tot een maximum is beperkt (zie hiervoor ook: ons artikel over schaarse terrasvergunningen). Gelet op de openbare orde en veiligheid kan slechts één evenement op die tijd en locatie tegelijk plaatsvinden. Naar het oordeel van de rechtbank maakt het geen verschil dat er binnen de gemeente ook andere locaties beschikbaar zijn. De burgemeester dient te beslissen op een aanvraag zoals deze is ingediend en gelet op de openbare orde hadden de evenementen ook niet op hetzelfde moment op verschillende locaties op Texel kunnen plaatsvinden. Daarom dient de evenementenvergunning zoals in dit geval aan de orde aangemerkt te worden als schaarse vergunning.
De rechtbank beoordeelt vervolgens of er is voldaan aan de voorwaarden die gelden bij de verdeling van schaarse vergunningen. Om te zorgen dat de kansen voor de organisatoren gelijk zijn moet er voorafgaand aan de aanvraag openheid zijn over onder andere de beschikbaarheid van de vergunning, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria (transparantie).
Volgens de rechter was het voor de organisatoren vooraf niet duidelijk dat de verdeling gebaseerd zou worden op zowel de volgorde van binnenkomst van de melding voor de evenementenkalender als op een eerder verleende vergunning aan de organisator van Sompop. Ook had duidelijk moeten zijn voor beide organisatoren wat het aanvraagtijdvak was. Zij zijn hiervan niet gelijktijdig op de hoogte gebracht. Daarnaast kan geen voorrang verleend worden aan evenementen die eerder plaats hebben gevonden. Dit is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Conclusie
De burgemeester heeft de vergunning aan Sompop op een verkeerde wijze verleend, maar doordat Sompop al heeft plaatsgevonden kan niet meer voldaan worden aan de transparantieverplichting of een hernieuwde aanvraagprocedure worden gestart. Maar deze uitspraak is zeker wel van belang voor de toekomst!